قیمت روز خودرو
قیمت روز خودرو

کیا سورنتو 2013 را بهتر بشناسیم


نسل قبلی سورنتو ناموفق بود همه از استهلاک بالای موتور آن می نالیدند. مصرف بالای سوخت هم که خود معضلی دیگر بود. خودرویی که در مقابل رقیب خود سانتافه سر تعظیم فرود آورد. کیا سورنتو، یک SUV در کلاس شاسی بلندهای متوسط است. این خودرو برای اولین بار در سال 2002 در کشور کره جنوبی به تولید رسید. سورنتو با یک موتور 5/3 لیتری و پیشرانه چهار دنده اتوماتیک و پنج سرعته دستی وارد بازار شد.

این خودرو در سال 2007 دچار یک فیس لیفت شد و چهره آن کمی تغییر کرد اما این تغییرات تنها در قسمت ظاهری نبود و موتور این خودرو که 5/3 لیتری بود. قدرت آن با همان حجم از 192 اسب بخار به 262 اسب بخار رسید و با گیربکس دستی به بازار نیز عرضه نمی شد و گیربکس آن پنج سرعته اتوماتیک بود.این خودرو توانست پنج ستاره را از موسسه ایمنی آمریکا کسب کند اما در سال 2009 با تعویض جلو پنجره سورنتو این خودرو روانه بازار کانادا شد. هر چند که این نمونه هیچ گاه به بازار آمریکا عرضه نشد. در سال 2009 نسل جدید کیا سورنتو به بازار عرضه و پس از تولید در کشور کره خیلی زود راهی بازار آمریکا شد. طراحی این خودرو به عهده Peter Schreyer بود که اتفاقاً بسیار هم موفق از کار درآمد. بر روی این خودرو موتورهای 4/2، 7/2 و 5/3 لیتری بنزین سوز قابل سفارش بود.همچنین گیربکس های قابل سفارش بر روی سورنتو شامل پنج و شش سرعته دستی و پنج و شش سرعته اتوماتیک است. این خودرو توانسته پنج ستاره ایمنی را از موسسه Euro NCAP و موسسه استرالیایی ANCAP کسب کند.هنگامی که کیا مدل سورنتو را به بازار فرستاد تنها در آن رده قیمتی سانتافه بود که رقیب سورنتو محسوب می شد اما این دو خودرو از نظر دینامیکی با همدیگر قابل قیاس نبودند و سورنتو با یک موتور 3/3 لیتری 262 اسب بخار قدرت تولید می کرد که از سانتافه که یک موتور 7/2 لیتری 189 اسب بخاری داشت برتر بود. به این ترتیب افرادی که موتور قوی تر و شتاب بالاتر را مدنظر داشتند به سراغ سورنتو رفتند اما دیری نپایید که سورنتو نشان داد که همه چیز قدرت و شتاب نیست و مسائل دیگری هم در یک خودرو به چشم می آید. این خودرو که برخلاف سانتافه از یک سواری بسیار خشک برخوردار بود تمام ناهمواری های جاده را به سرنشینان وارد می کرد. به هر ترتیب این خودرو نتوانست آن طور که باید در بازار ایران موفق باشد اما نسل جدید آن راهی بازار ایران شد نسلی که تفاوت های فاحشی با گذشته داشت. از موتور و گیربکس گرفته تا ظاهر و کابین همه و همه دستخوش تغییرات شده بود اما در قسمت پیشرانه نیز کیا سورنتو روندی رو به رشد داشته و موتور 5/3 لیتری آن با 273 اسب بخار قدرت به راحتی نیازهای راننده را برطرف می سازد و همچنین گیربکس این خودرو که شش سرعته تیپ ترونیک است با تعداد دنده های بیشتر و همچنین قابلیت تعویض دنده به صورت دستی سواری لذت بخش تری را ارائه می دهد.

سواری این خودرو نسبت به نسل قبل تفاوت هایی داشته که شامل نرم تر شدن کمک های این خودرو می شود. تریم داخلی این خودرو نیز همانند ظاهر این خودرو زیباست و انتظارات را تا حد زیادی برآورده می سازد. به طور کلی می توان نسل جدید این خودرو را موفق دانست. به تازگی مدل جدید این خودرو، راهی بازار شده مدلی که با نام سورنتو 2013 شناخته می شود. این خودرو در حقیقت فیس لیفت از سورنتو 2012 است که به تازگی راهی بازار ایران شده است. سورنتو 2013 در نمای جلو از چراغ هایی زیباتر بهره می برد و کمی هم جلو پنجره آن دستخوش تغییرات شده است. شاید بتوان نمای جلوی این خودرو را شبیه به «کیا اپتیما»ی مدل جدید دانست.کیا سورنتو که هم اکنون در کارخانه های کیاموتورز واقع در شهر Hwaseong کره جنوبی، شهر West Point در ایالت جورجیای آمریکا و همچنین در کشور قزاقستان تولید می شود. سورنتو 2013 دارای مه شکن ها و سپر جدید جلو و همچنین خطوط بدنه جانبی با زاویه زیاد است. در نمای عقب این خودرو از چراغ هایی بهره می برد که از کیا کادنزا به عاریت گرفته شده اند که البته نمای عقب سورنتو را متفاوت تر از گذشته می سازد.سورنتو 2013 در سه تریم SX و LX و EX قابل سفارش بوده که از این میان مدل LX تنها برای نسخه های شش سیلندر در نظر گرفته شده است.


سورنتو به صورت استاندارد دارای رینگ های 17 اینچی آلومینیومی با تایرهای 235 میلی متری است که در مدل های EX با رینگ های 18 اینچی پنج شاخه ای، مه شکن، باربند و همچنین اسپویلر ، ایربگ های جلو، جانبی و پرده ای برای ردیف جلو و همچنین ایربگ های پرده ای ردیف عقب؛ پشت سری های فعال؛ سیستم کنترل پایداری (ESC) ؛ ترمزهای ABS با توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) ؛ سیستم کنترل ترمز در سراشیبی (DBC) که مانع شتابگیری ناگهانی خودرو می شود؛ سیستم کمکی HAC که از واژگونی خودرو هنگام پیمودن مسیرهای آفرود با شیب های تند جلوگیری می کند؛ رادیو ماهواره ای و سیستم صوتی با قابلیت پخش MP3 و امکان اتصال با پورت USB و ارتباط بلوتوث؛ سیستم تشخیص صدا و … است. در این خودرو همچنین شاهد سقف پاناروما هستیم که این خودرو را لوکس تر از قبل جلوه می دهد. به طور کلی این خودرو نسبت به مدل قبلی از امکانات بیشتری بهره می برد. سورنتو توانسته در مدل جدید زیباتر از مدل قبلی ظاهر شود. این خودرو خرید مناسب برای افرادی است که به دنبال SUV زیبا، جادار و البته با قابلیت آفرودی هستند. این خودرو هم اکنون در بازار در حدود 190 میلیون تومان در بازار قیمت دارد که البته کمی گران به نظر می رسد اما با توجه به قیمت بالای خودروهای دیگر نمی توان به قیمت آن خرده گرفت.سانتافه رقیب این خودرو در بازار ایران نیز 190 میلیون تومان قیمت دارد که باز هم خرید سورنتو را منطقی تر جلوه می دهد. این در حالی است که همچنان سانتافه در بازار ایران از سهم زیادی برخوردار است. حال باید دید که سورنتو در مدل جدید می تواند حریف قدری برای سانتافه باشد؟




>>

>>


 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:

ارسال در تاريخ شنبه 5 اسفند 1391برچسب:, توسط کیومرث اسکندری

^^^